Special projects

Racen is een dure hobby, racen in een Renault 5 waar nog weinig van bekend is op het gebied van racen is nog duurder. Om deze mooie hobby te betalen probeer ik af en toe klusjes aan te nemen om het budget wat groter te maken. Sleutelen aan auto's is al vanaf mijn 16de een passie, dus om af en toe een auto op te knappen is voor mij geen straf. En als je aan auto's opknappen denkt, dan denk je aan lassen. En laat dat nou een van mijn favouriete technieken zijn! Hier een overzicht van de projecten die ik gedaan heb of nog steeds doe.

 Fiat 500                               29/01/2012

 Er zijn, net zoals de Renault 5, van die typische historische auto's. De Fiat 500 is er ook zo een. Dus toen de eigenaresse aan mij vroeg of ik haar Fiat wilde opknappen zei ik meteen ja. Helemaal leuk vond ik het toen ze zei dat ze zelf ook wilde meehelpen en of ik het haar kon leren.

 Toen ik onder de dikke laag plamuur die op de auto zat ging kijken, kwam ik al snel een boel ellende tegen. De rechter wiel kas en een deel van de dorpel waren compleet verrot. Die moesten vernieuwd worden.

  

   

 En ook de raamstijl was deels aan vervanging toe.

  

 Net als de deuren, waarvan het plaatwerk echt flinterdun is.

 

 Buiten de verrotte stukken die vervangen moesten worden zat er ook veel oppervlakte roest op de auto. Die heb ik netjes weggeschuurd en voorzien van een roestwerend goedje. Daarna plamuur erover heen en dan kan hij weer een paar jaar vooruit.

 Maar uiteindelijk na flink wat uurtjes gelast te hebben kon de auto voorzien worden van een laagje plamuur en andere concerverings middeltjes. Daarna kon de Fiat weer rijdend naar huis gebracht worden. Hij is nou klaar om voorzien te worden van een nieuw kleurtje, iets wat de mensen van van Dijk autoservice gaan doen.

  

Brandweerwagen                                 20/12/2011                 

 Een brandweerwagen van 30 jaar oud heeft altijd w/l wat rotte plekken, ook al is hij jaren lang onderhouden door de brandweer van Duitsland. Zo zijn er altijd dorpels waar vocht in blijft staan. Iets wat resulteerd in rotte plekjes./En dan is het belangrijk om de orginele constructie te behouden, dus de sterkte erin houden door aan de voor en achterkant nieuwe stukken te lassen. Ook wil je de vorm van de auto behouden, iets wat je met kloppen en buigen voor elkaar krijgt.

  

   

Binnenin de bus was een hoekje verrot. Lastig klusje om weer mooi te restaureren omdat je er bijna niet bij kan. Maar als auto's restaureren makkelijk zou zijn, dan zou iedereen het doen :-) En dan is de lol eraf.

  

Lassen is iets wat ik ondertussen wel onder de knie heb. Het vervelende is alleen dat je nooit een compleet product afleverd, maar altijd iets wat net niet af is. Dus daarom wilde ik dit keer ook het strak maken en het spuiten erbij pakken. Ik kijk altijd mee bij Autoservice van Dijk als hun auto's strak maken, maar voor deze klus heb ik de hulp van Rene in geschakeld. Een echt vakman die al jaren in de autoschade zit.

 

 

 

Bij de ramen, in de hoekjes aan de onderkant komen vaak rotte plekjes omdat daar water in blijft staan. Om daar nieuwe stukken in te zetten moet het raam eruit, een flinke operatie bij zo'n grote bus. Als tussen oplossing voor een aantal jaartjes heb ik de roest behandeld, alles strak gemaakt door het te plamuren en daarna heeft Rene het overgespoten.

  

Dit was een groot en moeilijk project, maar aan het eind van de rit was ik heel tevreden met het resultaat. En ik heb weer een nieuwe missie. Ik wil het strak maken van auto's en overspuiten leren. Want niets geeft een beter gevoel als het afleveren van een auto die weer als nieuw is!

Bootje lassen                     28/11/2011

Het lassen van auto's is een ding, het lassen van bootjes is een compleet andere tak van sport. Het plaatwerk is minimaal 3mm en je last dit met veel hogere stroomsterktes. Maar het is wel super gaaf om te doen.

Bij deze 13 meter lange sloep moesten nieuwe platen en spanten in de boot gelast worden. Omdat een boot in het water ligt (logisch) moet alles waterdicht gelast worden. Daarom leg je vaak wel 3 las lagen neer om alle gaatjes dicht te vloeien.

Er is ook een fundering voor de enorme motor gelegd. Die bestaan uit flinke hoekprofielen die ook weer super stevig bevestigd moesten worden.

Tussen de motor en de as naar de fin (sorry boot liefhebbers voor de eventueel foute benaming) die voor de aandrijving van de boot zorgt zit een keerkoppeling die voor een goede uitlijning van de as zorgt en de schokken van de motor opvangt. Daar moest een constructie voor gemaakt worden waar de koppeling precies goed in past.

 De boot is compleet over geschilderd en in de opslag gezet. Volged jaar, als het weer beter weer wordt wordt hij in Utrecht te water gelaten.  

Rolkooi aanpassen Peugeot 205               28/04/2011

De regelementen van de DNRT schrijven voor hoe een rolkooi in de auto gebouwd moet worden. Is dit anders gedaan, dan kun je het meerijden bij klasses van de DNRT wel vergeten. Daarom kwam de eigenaar van deze Peugeot 205 bij mij met de vraag of ik zijn rolkooi wilde aanpassen, zodat hij door de keuring heen zou komen als hij in de toekomst mee wil rijden in de tourklasse van de DNRT.

 Er zijn verschillende soorten rolkooien die elk aan hun eigen specifieke voorschriften moeten voldoen. Ik heb zelf een schroefkooi die op platen in de auto geschroeft moet worden. Die platen, met voorgeschreven dikte en lengte, moeten in de bodem van de auto gelast worden. De rolkooi in de 205 zit niet met platen op de bodem, maar op de randen aan de zijkant van de auto. Ik moest even de nodige informatie verzamelen om achter de regelementen van zo'n kooi te komen, maar uiteindelijk kwam ik erachte. Er moesten verstevigingsplaten onder de voet van de kooi gelast worden, die weer bevestigd werden aan de bodem met de rechtop staande plaatjes zodat het geheel een soort van boxje werd. Dus, om een lang verhaal kort te maken, zo zag het eruit:

 

En zo is het geworden. Niet slecht, al zeg ik het zelf...

 

Lassen opzich is niet zo moeilijk. Zeker MIG lassen niet. Het wordt pas lastig, maar ook pas interessant, als je op lastige plekken moet lassen waar je bijna niet bij kan. Dat was bij deze klus zeker niet anders. Maar gelukkig ben ik niet zo groot en pasde ik precies in de auto om die moeilijk bereikbare plekken ook te voorzien van een lasnaad.

 

Veiligheid staat voor alles in de race wereld. Een paar jaar geleden wees iemand mij erop dat de verkeerde gordelbevestiging ervoor kan zorgen dat je rug gebroken wordt tijdens een crash. Natuurlijk hoop je dat een crash opzich nooit gebeurt, maar het kan altijd. Toch zie je bij veel auto's nog steeds dat de achterste gordels op de bodem vast zitten. Zo ook bij deze 205. Dus heb ik een extra pijp in de kooi gelast om de achterste gordels aan te bevestigen. Ziet er ook gewoon een stuk netter uit. 

 

 Op een later tijdstip nog even de overige gordelvevestigingen aanpassen en dan is deze 205 klaar om het circuit op te gaan!

 Laswerkzaamheden aan Chevrolet Van                   24/03/2011

Lerenlassen.nl heeft een oude Chevrolet bus die gerestaureerd en omgebouwd gaat worden tot promotiebus. Er zaten behoorlijk wat rotte plekken in de carrosserie die vervangen moesten worden. Het begon met de achterkant. Er zat roest in alle naden en kieren. Om de orginele vormen te behouden hebben we stale plaatjes in de goede vorm geshaped om de verroeste delen te vervangen.

 

 

Een bekende roestplek is de dorpel. Daar blijft water in staan wat bij oudere auto's garand staat voor een crunchy stukje roestwerk. Omdat we geen voorgevormde nieuwe dorpels hadden hebben we zelf dorpels gemaakt van een stuk staal plaat. 

 

 

Het Fordje            06/11/2010

In het begin van dit jaar hoefde ik even niets te doen aan de race 5, maar wilde ik wel iets te sleutelen hebben. Toen heb ik een Ford escort met motorschade opgekocht voor weinig en er een nieuwe motor in gezet. De draagarm rubbers waren ook slecht, iets wat een kwaaltje is van deze auto's, dus die heb ik ook maar meteen vernieuwd. Deze werkzaamheden heb ik in 3 weken uitgevoerd en een week later was de Ford verkocht aan een collega.

In Oktober vertelde deze colega me dat de auto niet meer wilde starten en dat iemand had geprobeerd om in te breken waarbij ze de deur hadden verbogen. Het is een kwaaltje van wat oudere auto's dat de startmotor blijft hangen, dus dat probleem was verholpen nadat er een goede 2de handse in gezet was. De deur was een iets grotere uitdaging. Ron, een man die vaak bij Van Dijk autoservice komt, wilde me wel helpen om de deur weer netjes te maken. Dus na wat schuren, plamuren en spuitwerk zag de deur er weer als nieuw uit. Sterker nog, deze deur is het mooiste gedeelte van heel de auto! 

 

 

 Ron, bedank voor je hulp. Het resultaat is echt super!!

 Leren lassen bij lerenlassen.nl            22/09/2010

Het is alweer 3 tot 4 jaar geleden dat ik zelf een cursus miglassen bij lerenlassen.nl heb gevolgd zodat ik de dorpels van mijn Renaultje kon vervangen. Net voordat ik mijn eerste race cursus in Belgie zou gaan rijden kwam ik in tijdsnood omdat er nog een extra stang in de rolkooi moest komen en een steun voor de bijrijdersstoel. Eric van der Meer, de oprichter van lerenlassen.nl heeft me op het laatste moment geholpen. Daarna kwam de vraag van zijn kant of ik mee wilde naar evenementen om daar zelf las demonstratie/instructie te geven. En dat deed ik natuurlijk meteen!

 

 

Lassen vind ik een van de mooiste technieken die er is. Daarom heb ik in samenspraak met Eric besloten om mee te gaan helpen met lasklusjes en eventueel in de toekomst zelf ook lascursus te gaan geven. De lascursussen zijn altijd heel gezellig en vrijblijvend, dus het is absoluut geen straf om daar mijn steentje bij te dragen.

 

Mocht je een lasklusje hebben die je zelf niet kan/wil uitvoeren, neem contact op met mij. Ik kan het voor je doen of ik kan je in contact brengen met Eric. We kunnen de gekste dingen maken, leidingwerk, opslagboxen, hekwerken, noem het maar op. We kunnen metaal ,RVS of aluminium lassen met MIG, TIG of booglassen. Wil je het toch liever zelf doen, dat kan ook. Geef je op via de website van lerenlassen.nl en ga zelf aan de slag!  

  

Toyota MR 2 motorwissel      18/09/2010

Een goeie vriend van me kwam met het verhaal van een Toyota MR2 met een gat in de zuiger en kapotte lagerschalen, of terwijl een motor die in de soep was gelopen. Omdat we vaak samen sleutelen en hij ook niet ongelimiteerd tijd over had besloten we om samen de motor te verwisselen voor een ander. De eigenaar had al een 2de hands motor ergens vandaan gehaald, dus we hoefde die alleen maar een op een te verwisselen...... Ten minste, dat dachten we.   

 

Een Toyota MR 2 heeft een middenmotor, dus de motor ligt net achter de cockpit. Voorin heb je dus een soort van baggageruimte en achterin ook. De moeilijkheid als je dan een motor wisselt is dat je overal moeilijk bij kan. Ook zat de motor op 4 plekken met motorsteunen vast.  Maar na een paar uur hadden we de motor eruit.

 

Toen we de motoren naast elkaar legde bleek dat het motorblok zelf hetzelfde was, maar al het andere wat eraan zat, in- en uitlaatspruistuk, injectoren, waterpomp en ga zo maar door, anders was. Dus hebben we het beste van de 2 motoren op het nieuwe motorblok gezet. Nog even de standaard vernieuwingen die je doet als de motor er toch uit is, nieuwe distributieriem, koppeling en pakkingen waar het nodig is, en toen kon het zaakje er weer in.

 

Het terug plaatsen ging lastig omdat hij dus op 4 plaatsen vast zat. Dan moet de motor precies goed in het motorruim hangen zodat de gaten van de steunen precies voor de gaten van de auto hangen. Dat was lastig, maar op zondag avond waren we eindelijk klaar!

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb