Het begin

In 2006 besloot ik dat mijn droom om wedstrijden te gaan racen met mijn eigen gebouwde racewagen maar eens uit moest gaan komen. De auto keuze was meteen vrij duidelijk, het moest een kleine Franse auto worden die vaak onderschat wordt, maar stiekem bijhoorlijk wat in z’n mars heeft. Dus toen ik een vergeten Renaultje 5 GTTurbo uit ’88 vond achter in een schuur onder de rotzooi wist ik meteen dat dit ‘m ging worden. Hij was in bijhoorlijk slechte staat en het was duidelijk geen “natural beauty”.

Eenmaal thuis aangekomen bij Le Garagiste, het garagebedrijf voor Franse auto’s van mijn vader, konden de werkzaamheden beginnen. Als eerste heb ik alle overbodige onderdelen eruit gehaald wat meteen een boel gewicht scheelde. Verder moesten dorpels vervangen worden, de complete ophanging vernieuwd en het motortje vroeg ook om de nodige aandacht. Ik kwam er al snel achter dat het een langdurig project ging worden. Daar kwam nog bij dat het autobedrijf in Nijmegen staat en ik in Haarlem woon, dus ieder weekend moest ik eerst 150 km rijden voordat ik kon sleutelen.

Na een cursus gevolgd te hebben bij Lerenlassen.nl, want ik had nog nooit een las toorts in handen gehad, ging ik de auto te lijf met een slijptol en een las apparaat. Een rolkooi zette ik er er ook meteen in. Om ervoor te zorgen dat het motortje het vol ging houden moest hij versterkt worden, de koeling aangepast en de electra opnieuw gemaakt worden. En aangezien het oog ook wat wil gingen de stickers eraf en werd de lak weer netjes gemaakt.

Na 2.5 jaar (met veel momenten van frustratie en willen opgeven) aan het autootje gewerkt te hebben kwam hij in Juni 2009 eindelijk door de APK keuring heen. Pff, wat een werk, wat een werk! Maar, het was zeker niet voor niets geweest. Nu kon het racen eindelijk beginnen!

Een auto opbouwen is een ding... Erin racen is een compleet andere ervaring. Een die ik zowiezo nog nooit had mogen ervaren. Dus om ervoor te zorgen dat ik mijn net nieuwe opgebouwd 5je niet meteen de muur in zou rijden boekte ik een race cursus op het circuit van Belgie om de beginselen van het circuit rijden te leren.

Na deze race dag had ik de smaak goed te pakken. Ik wilde meer! Dus reed ik met zoveel mogelijk circuit dagen mee om maar meer ervaring op te doen. Na een kleine crash in November 2009, waarna de voorkant van de auto behoorlijk beschadigd was, ging ik in Februari 2010 trainen voor iets wat ik al heel lang wilde, het behalen van mijn racelicentie. En die behaalde ik in April ook. Dus kon ik beginnen met het voorbereiden op de grote dag waar het allemaal om ging, het rijden van mijn eerste wedstrijd in mijn eigen gebouwde race auto!

Er moest nog het een en ander aan versleuteld worden om de race 5 aan de technische regelementen van mijn raceklasse te laten voldoen. De bevestiging van de kuip stoel in de auto was niet geheel volgens de regels (en eigenlijk ook niet super veilig), er moest een brandblusser in de auto bevestigd worden en de 6 puntsgordel moest beter bevestigd worden.

En dan is er ook nog het uiterlijk.. Grijs is geen spetterende kleur voor een race auto, dus heb ik in samenwerking met grafisch ontwerpen, Kees Hulstein, de auto een meer opvallend uiterlijk gegeven. Dus nu waren we er helemaal klaar voor! De wedstrijd van 7 Augustus 2010 kon van mij niet snel genoeg komen!