Update 3

Het is alweer een tijd geleden sinds de laatste update, maar dat is zeker niet omdat we stil hebben gezeten. Marcel van TIM tuning, een echte vakman op het gebied van race auto's opbouwen, heeft me geholpen met het doorlassen van de auto. Dit om de auto straks zo sterk en stug mogelijk te maken. En omdat niets goed genoeg is voor mijn nieuwe race 5 heb ik mooie strakke deuren op de kop weten te tikken. Die hebben we meteen passend gemaakt.

 

 

 

Het plan was eigenlijk om de oude rolkooi te gebruiken, maar omdat ik geen risico's wil nemen heb ik toch maar een andere aangeschaft. De mannen van Biggelaar motors hadden deze kooi staan en rade me deze aan. Deze laskooi is lichter, maar veel sterker en maakt de auto veel stugger. 

 

   

 

 

Nu de constructie van de auto klaar is kan ik gaan beginnen met het uiterlijk, dus het strak maken, schuren en overspuiten. Dit ga ik met behulp van autoschade Giesbergen en autoservice van Dijk doen.

Marcel, bedankt voor al je hulp!

 Update 2                         28/11/2011

De eerste fase van de wederopbouw, het laswerk, is afgerond. Aan beide kanten zijn de dorpels, delen van de bodem en het zijschot wat achter de dopel zit vervangen. Het laswerk is zo gedaan dat er bijna tot geen plamuur nodig is om de auto strak te krijgen. Dat scheelt weer in gewicht. Verder is de raamstijl compleet vervangen en afgewerkt en aan de achterkant zijn delen van de wielkas en het achterschot vervangen.

 

 

 

 

 

Het verwisselen van een motor en versnellingsbak was bij de oude race 5 altijd een kriem, omdat er een tussenschot in de motorruimte in de weg zat. En nu ik toch een verbeterde versie aan het opbouwen ben heb ik hem weggehaald. Zo kan een motor of bak in een paar uur gewisseld zijn.

 En nu staat de nieuwe race 5 weer op zijn vertrouwde plek bij TIM tuning in Zandvoort. Marcel gaat me daar helpen met het inbouwen van een rolkooi. Dit keer komt er een uitgebreide laskooi in die bevestigd is aan de veerkokers en meer stijfheid in de auto brengt. Ook is mijn verensetje van Intrax terug vanuit de fabriek waar ze compleet zijn gerestaureerd. De koprol heeft de net nieuwe veren geen goed gedaan en ze waren behoorlijk beschadigd. Nu liggen ze compleet gestaureerd in de doos, klaar om weer ingebouwd te worden.

De wederopbouw 2011

Update 1

Met toch wel een beetje pijn in mijn hart zijn we, TIM tuning en ik, begonnen aan de sloop van de oude race5.

 

 

 

 

Het heeft me 2.5 jaar gekost om de 5 op te bouwen en in een halve dag was er niet veel meer van over. Het dak is eraf gegaan om de rolkooi en het dashboard uit het vrak te halen. Ik ga ook wat stukken plaatwerk uit de oude race5 gebruiken in de nieuwe. Scheelt weer in tijd, want dan hoef ik geen plaatwerk te vormen. Ook al is de kooi iets wat beschadigd, hij gaat wel weer gebruikt worden als basis voor de nieuwe race5. De nieuwe kooi gaat aan de cas vastgelast worden en hij gaat ook flink uitgebreid worden. Dat komt de stijfheid van de auto weer ten goede.

 

 Ik wist al dat de cas die ik gekregen had bijhoorlijk wat roest had, maar het bleek nog erger te zijn als dat ik verwacht had. Bij het vervangen van de oude dorpel bleek dat alles wat erachter zat ook rot was. Mijn vader heeft eens tegen me gezegd dat ik sneller tot rigoreuze maatregelen moet overgaan en niet te lang moet nadenken over het op lossen van probleem gevallen. Dus besloot ik om gewoon al het plaatwerk achter de dorpel en ook een deel van de bodem compleet te vervangen. En dat bleek meer werk te zijn als dat ik verwacht had...

 Maar omdat je zoiets maar een keer aan een auto doet, moet het wel netjes in elkaar zitten. En omdat het om een race wagen gaat heb ik meteen alle kit weggehaald en de naden voorzien van een lasrupsje. Dat bevorderd de stevigheid en stijfheid van de auto aanzienlijk. Plaatwerk van 1mm stelt eigenlijk weinig voor, maar als de constructie goed in elkaar zit is het echt super stevig. Zo ook mijn nieuw in elkaar gelasde zijkant!

Het leuke van een race wagen vanaf het begin opbouwen is dat je soms dingen moet doen die je nog nooit gedaan hebt en eigenlijk ook geen idee hebt hoe je zoiets moet aanpakken. Bij deze auto is dat het vervangen van de raamstijl. En daarvoor moet eerst het raam eruit. Alhoewel ik hierbij wel heb meegeholpen, moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet geheel zelf heb gedaan. Het blijkt dat ik hiervoor toch iets wat kracht misde. Ricardo, bedankt voor je hulp hierbij!

 

 

Het lassen aan autoplaatwerk is niet zo makkelijk als dat het lijkt. Je hebt te maken met de warmte inbreng tijdens het lassen aan superdun plaatwerk waardoor de boel bijhoorlijk kan gaan trekken en daardoor dus vervormen. En alhoewel ik vind dat ik het aardig onder de knie heb is het soms toch handig om de hulp van echte kenners in te schakelen. Marcel van TIM tuning was zo vriendelijk om me een dagje te komen helpen met de randen van het zijraampje die bijhoorlijk verrot waren.

Na nog wat oud zeer van de auto weggehaald te hebben zoals bijvoorbeeld een berg plamuur, kwamen nog meer gaten naar boven. Het autootje heeft al een vrij ruig leventje achter de rug, waarschijnlijk ook in de racewereld, want er zitten al aardig wat deukjes en krasjes op.   

Maar na wat slijpen en lassen ziet de linkerkant van de auto er weer op en top uit. Marcel, bedankt voor je hulp en alle tips en trucs! Dat gaat me zeker helpen bij de rest van de las werkzaamheden.

 

 

De nieuwe dorpel zit er al in en hoeft alleen nog afgelast te worden. Ik heb de raamstijl van de oude race5 gehaald en die gaat de verrotte stijl van de nieuwe 5 vervangen. Ik heb wederom niet voor de makkelijkste weg gekozen ben ik achter gekomen. Sterker nog, het is lastig en tijdrovend werk. Maar wel de perfecte manier om te leren hoe de orginele constructie van een auto in elkaar zit, hoe je dat kan verstevigen en verbeteren en wat de beste manier van lassen is. Dus we gaan gewoon door en volgend seizoen sta ik gewoon weer op het asfalt van Zandvoort met een supersterke, mega snelle race 5!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb