HARC dag 11/03/2011

Na een vrij lange winterstilte is hier de eerste update van de voorbereidingen voor het seizoen van 2011. Mensen kwamen al bezorgt naar me toe met de vraag of ik gestopt was met racen, omdat niemand er meer iets van hoorde, maar niets is minder waar. De laatste maand heb ik, met hulp van Ron en Marcel van TIM tuning de auto technisch in orde gemaakt. Omdat het motortje flink op z'n donder heeft gehad afgelopen jaar, zijn er nieuwe lagerschaaltjes in gegaan. Dit zijn de lagers tussen de drijfstangen en de krukas. Dat zijn slijtage delen waarvan het bekend is dat de auto het best fijn vind als die af en toe vervangen worden. Ik kon het toch niet laten om de auto iets meer vermogen te geven, dus heb ik de standaard nokkenas vervangen voor een 260 graden nokkenas. Die zou iets meer klep lift moeten geven waardoor er meer benzine/lucht mengsel de motor in kan, wat dan weer resulteerd in meer vermogen. Verder waren wat olie en water slangen aan vervanging toe. Er zaten nog bepaalde standaard zaken op de auto die niet meer gebruikt werden, dus die konden weggehaald worden. Scheelt weer gewicht en het ziet er allemaal wat netter uit.

De laatste training op Zolder vorig jaar heb ik me flink uitgeleeft, waardoor zaken zoals remschijven, remblokken, wiellagers en fugekogels gesneuveld waren. Die zijn vervangen voor nieuwe. Bij de technische keuring van de DNRT kreeg ik te horen dat mijn deur aan de binnekant afgeschermt moest worden voor mijn eigen veiligheid, dus daar zit nou een aluminium afscherming tegenaan met een iets bescheiden BMW deurscharnier. De motorkap scharnier die van binnenuit open gemaakt moest worden is vervangen voor klipjes die vanaf de buitenkant open kan maken. Ziet er net effe iets racier uit.

En toen, na weken van hard werk, kon de auto weer gestart worden. En hoe klein de auto ook is, hij heeft de garage van TIM tuning goed blauw gezet!

Op 11 Maart had ik eindelijk de kans om mijn vernieuwde race 5 uit te proberen bij een HARC vrij rijden dag op Zandvoort. Het zonnetje scheen lekker en buiten de kou was het een perfecte trainingsdag. Omdat de nokkenas even ingereden moest worden, kon ik de eerste 2 heats rustig rijden, want 4 maanden zonder circuit rijden had zijn tol geeist. Ik moest echt weer even inkomen en vond het best wel weer spannend om zo laat mogelijk te remmen voor een bocht. De 5 was vanwege de nieuwe nokkenas veel feller geworden. Als je nu vol op het gas gaat staan dan is het net een kanonnetje wat wegschiet. Wat natuurlijk super is, want dan is de moeite niet voor niets geweest, maar waar ik wel weer even aan moest wennen. Uiteindelijk een tijd  van 2:15 neer kunnen zetten, wat heel wat belooft voor het seizoen van 2011. Ik reed nog niet op mijn volle kunnen en de baan was koud en vies, en dan alsnog zo'n tijd neer kunnen zetten! Zou een plaats in de top 10 dan toch bij de mogelijkheden horen dit seizoen....  

Marcel & Ron, bedankt voor alle hulp!!

Maak jouw eigen website met JouwWeb