BMW drivers club track day

De voorbereiding

Tijdens de laatste race van de DNRT vertelde wat mede coureurs dat ze naar het circuit Zolder in Belgie zouden gaan 5 November. Aangezien Zolder echt mijn favoriete circuit is, wilde ik super graag mee. Voorig jaar ben ik een keer rijdend naar Zolder gegaan, heb daar mijn 5je tegen een gloedje nieuwe Porsche GT3 geparkeerd waarbij de neus van de 5 behoorlijk opgekruld was. Omdat de radiateur kapot kon ik met geen mogelijkheid meer naar huis rijden en stond ik gestrand in Belgie. Om dat te voorkomen moest ik een aanhanger of oprijwagen regelen. Mijn poging om zelf een E achter B rijbewijs te halen mislukte compleet vanwege het fijne CBR die mij een eximinator had gegeven die op zijn minst een vrouwen hater was en mij dus ook liet zakken. Gelukkig wou Ab van TIM tuning mijn 5je meenemen naar het circuit en kon ik wel rijden.

Tijdens een vrij rijden dag de Zondag ervoor werd het duidelijk dat ik behoorlijk geschrokken was van mijn botsingen en glijders de DNRT race ervoor en dat ik daardoor mijn race mojo kwijt was. Ik had aan Marcel van TIM tuning gevraagd of hij een keer mee wilde rijden en na wat twijfelen durfde hij het aan. Hij schreeuwde constant door de auto "gassen, gassen gassen"!! En toen voelde ik dat de auto pas ging glijden als ik het gas losliet. Iets wat opzich logisch is omdat het een voorwielaandrijver is, maar wat ook compleet tegen je gevoel ingaat. Als je gaat glijden (wat best spannend is als je met hoge snelheden een bocht door gaat) dan is je eerste reactie om van je gas af te gaan. Jammer genoeg had ik nog maar een sessie over om te oefenen, dus moest ik verder gaan oefenen op het circuit van Zolder. 

De dag zelf

Marcel en ik gingen Donderdag met 2 BMW's alvast op weg naar Zolder. Mijn autootje zou op de race dag zelf pas aankomen. Nadat de pit box was ingeruimd en alle mede coureurs die ook in dezelfde pitbox stonden waren aangekomen gingen we een hapje eten in het hotel, de Pits. Dat was echt super gezellig en ik zat vol bewondering te luisteren naar de verhalen van de coureurs die al wat langer in het vak zitten. Er was zelfs iemand die mee rijd in de GT4! 

De volgende ochtend moesten we ons snel inschrijven en de auto's keuren voordat we om 9 uur al de baan op mochten. Eerst was er een langzame rit waar we de baan mochten verkennen. We gingen met alle coureurs achter elkaar aan rijden zodat de minder ervaren coureurs konde kijken wat de goede lijnen zijn van het circuit. Daarna had ik overleg met Mathijs Bakker, de coureur die GT4 rijdt, die ik mijn problemen op het circuit voorlegde. Ik mocht een paar ronde meerijden met hem in de BMW. We echt als een speer over het circuit. Ik heb in die paar ronde van alles meegemaakt, van glijders tot door de grindbak rijden en een mooie achtervolging van een BMW compact. Dat was voor mij het keer punt, zo wilde ik ook rijden. 

Toen ik eenmaal over mijn misselijkheid heen was, ben namelijk nogal wagenziek, sprong ik in de 5 ging zelf rijden. Met de lange bochten waar je met grote snelheid doorheen gaat had ik nog wat moeite, maar de chicanes waren voor de 5 echt appeltje eitje. S'middags reed Marcel nog een keer mee om de puntjes op de i te zetten. In deze ronde liet hij me weer zien dat ik echt gas moest blijven geven om ervoor te zorgen dat de 5 niet gaat glijden. Dat kon ik mooi oefenen toen het later op de middag begon te regenen en het dus spek glad werd op de baan. Het ging steeds beter, ik had duidelijk mijn race mojo weer terug gevonden. Ik heb van 2 tot 5 eigenlijk constant gereden en was dus ook teleurgesteld toen ik de finishvlag zag die aangaf dat de dag, en daamee voor mij het raceseizoen van 2010 voorbij was.

 

Eric, bedankt voor het mogelijk maken van deze dag. Het was zeker de moeite waard en ik heb echt super veel geleerd!

TIM tuning, bedankt voor het meenemen van mijn 5 en voor de goede zorgen op de dag zelf!