DNRT 07-08-2010

 

Vrijdag

 Na een paar dagen flink sleutelen om de auto perfect in orde te krijgen was het eindelijk zover, het weekend van mijn eerste race. Vrijdag was er een vrij rijden dag waar ik mijn race techniek nog even probeerde fijn te tunen. Ard Keff, een bekende coureur in de BMW E30 cup, reed een heat met me mee en gaf me tips waardoor ik de auto sneller door de bochten kon sturen en hoe ik het beste andere auto’s kon inhalen. Deze tips hebben me flink op weg geholpen.

Ik zal zaterdag bij TIM tuning in de pitbox staan. Marcel, de eigenaar van TIM tuning, heeft me meerdere malen flink geholpen met technische problemen die ik zelf moeilijk op kon lossen en ik mag vaak bij hem op de brug staan. En nu ook weer, mijn remblokken waren compleet op gebruikt, dus kon ik s’avonds de brug gebruiken om ze te verwisselen.

 Zaterdag

 En toen was het de dag van de wedstrijd. Om 9 uur moest ik voor het eerst de baan op voor de vrije training. Ik was op van de zenuwen en kon mezelf nauwelijks staande houden. Na een stevige peptalk van mijn medecoureurs en Marcel ging ik de baan op. Helaas ging het niet zo goed en kregen we na een paar ronde al code rood, wat betekend dat de training voorbij was. Een citroen AX had al zijn olie op de baan gegooid waardoor het te glad was om door te rijden. Met een ronde tijd van 2:24 had ik de langzaamste tijd. Dat zat me helemaal niet lekker. Ik was zwaar teleurgesteld.

Om 10:30 moest ik weer de baan op voor de kwalificatie. Deze keer ging ik ervoor, wat er ook gebeurde, ik wou geen laatste meer worden. Ik zette alles op alles en haalde alles eruit wat erin zat. Toen begon het flink te regenen, waardoor de baan glad werd, maar ik bleef doorgaan. Op een of andere manier kon ik mijn voordeel halen uit de gladheid van de baan en haalde zelfs een auto in. Ik merkte dat ik in begon te lopen op de rest en de adrenaline gierde door mijn lijf. En toen behaalde ik een 16e plek! Van de 36 rijders was ik 16e geworden!

Dus toen ik me om 14:00 op moest stellen, stond ik met mijn kleine autootje tussen allemaal dikke BMW’s. De man die ons opstelde moest een paar keer goed op zijn lijst kijken of ik wel echt op die plek stond en ik voelde me erg klein tussen al die grote auto’s. Ik had een goede start en ging met 36 auto’s door de eerste bocht. Dat was echt super spannend en ik kon flink wat auto’s achter me houden. Helaas duurde het niet lang voordat de meeste me hadden ingehaald, maar toen kwam de regen weer. Ik zag de auto’s om me heen van de baan vliegen en haalde net voor de start nog een auto in. Ik werd 29ste.

Het regende flink toen ik me op ging stellen voor de laatste race. Ik stond compleet op de verkeerde plek tijdens de start waardoor ik niet goed geconcentreerd op het startgrid stond. Toen we van start gingen verloor ik wat plekken en zag door de regen geen hand voor ogen. Er was zoveel opspattend water dat ik de bochten nauwelijks zag aankomen. Ik kon alsnog wat auto’s achter me houden en was lekker in gevecht met een Ford Sierra. Helaas ging ik er in de audie S bocht vol af en verloor ik het gevecht. Daarna ging ik bij de laatste bocht voor het rechte stuk, net voor het finishen, nog een keer naast de baan en behaalde de 26ste plek.

Het was echt een geweldige dag en heb volop genoten. Ik vond het echt jammer dat het voorbij was, maar was zo moe dat ik geen ronde meer had kunnen rijden. Het autootje heeft zich goed gehouden, en ik ben tevreden met het behaalde resultaat, maar we konden moeilijk meekomen met de rest. Als het niet had geregend, waren de resultaten veel minder goed geweest. Dus ben zondag meteen begonnen met het plannen van verbeteringen aan de auto. De volgende keer ga ik met de rest meekomen, dat is mijn missie voor de volgende wedstrijd!  

 Marcel, bedankt voor al je hulp. Zonder je hulp had ik het een stuk moeilijker gehad om de auto klaar te hebben voor deze dag.

De foto's van de DNRT dag zijn gemaakt door Ron Timmers.

Maak jouw eigen website met JouwWeb