DNRT 25-05-2011

Soms moet je een gokje wagen, ook al neem je daarmee een risico. De versnellingsbak die ik had gebruikt om de kapotte te vervangen was twijfelachtig. Tijdens een training op een HARC dag was ik opeens alle versnellingen kwijt en moest ik de race 5 in het gras parkeren. Na even rommelen met de versnellingen deed hij het ineens weer en kon ik gewoon verder rijden. Op de paddock waren de versnellingen weer kwijt en 10 minuten later waren ze er weer. Toen Marcel van TIM tuning het schakelmechanisme gesteld had en ik het circuit weer op ging was het probleem weg, maar ook mijn vertrouwen in de auto...

Ook merkte ik dat de overbrenging van de nieuwe bak langer was. Na overleg met de versnellingsbakrevisie man besloot ik om de voordelen en nadelen van deze nieuwe overbrenging te gaan testen op Zolder. Misschien ben je met een langere overbrenging wel sneller…

Maar dat bleek niet zo te zijn. Tijdens de training en de kwalificatie kon ik de wel bekende power van de race 5 nergens vinden. Het leek wel een diesel bus! Toen ik wat hoger in het toeren gebied ging rijden vond ik iets van deze power terug. Toen ik in het rode gebied van de toeren ging zitten vond ik het merendeel van de power ineens terug. Helaas had ik de kwalificatie al verpest en moest ik bij de laatste 3 starten.

Ik had een redelijke start, maar moest echt wennen aan deze nieuwe manier van rijden. De 5de versnelling gebruikte ik niet meer, maar de 2de wel. Ik zat lekker in gevecht met een paar BMW’s die ik op een gegeven moment aardig achter me wist te houden. In het heetst van de strijd, wat ik letterlijk  bedoel want het was echt 40 graden in de auto, maak je wel eens een foutje. Soms heb je geluk en kun je de fout snel corrigeren en soms verlies je daardoor je welverdiende voorsprong. Ik schakelde mis in de ziekehuisbocht, een flink scherpe bocht naar rechts, en kon niet meer bij de versnellingspook komen. Omdat de wegligging van mijn race 5 nogal belabberd is hing ik helemaal links in mijn stoel. Dan is de pook ver weg hoor! Dus moest ik mijn plekjes inleveren. Shit!! Maar wel een goede snelste tijd van 2:046.

Er waren flink wat snellere auto’s van de baan geraakt of van de baan gehaald vanwegen geluids overschreiding. Die moesten tijdens de start van de 2de race allemaal achter mij starten. En dat is altijd best spannend, want je weet dat ze je ergens op baan gaan inhalen. Ik had echt een wereldstart! Bij de eerste bochten zag ik auto’s die ik nog nooit naast me op de baan had gezien! Met alle macht probeerde ik ze achter me te houden, wat nog best lang lukte. Uiteindelijk zat ik weer in gevecht met dezelfde auto’s als in de eerste race. Nu ging ik ze wel achter me houden! Met flink hoge toeren raasde ik over de baan heen. Inhalen, ingehaald worden, van de baan vliegen en door de grintbak heen crossen, alles maakte ik mee. Wat een top race! En met succes, want ik was toch zeker 5 plaatsen naar voren geschoven en had een rondetijd van 2:042. Geweldig! Ook al was de test met de versnellingsbak met langere overbrenging niet helemaal wat ik ervan verwacht had, ik heb alles eruit gehaald wat erin zat. En dat is nou precies hoe ik wil kunnen rijden.

Er is in Juli pas weer een wedstrijd, dus er is nu tijd om de verbeterpuntjes door te voeren die ik bedacht had. Er moeten flink wat beslissingen genomen worden en flink wat werk verricht, maar dan kom ik misschien wel weer meer richting de top 10 van de tourklasse. Over een paar weken zullen we het weten….   

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb