DNRT 03-09-2010

De afgelopen weken ben ik flink bezig geweest om de auto sneller te maken, omdat ik het gevoel had dat ik niet mee kon komen met de rest van het veld. De dempers zijn uit de uitlaat gehaald (iets wat uiteindelijk flink wat werk bleek), de turbo is iets in druk omhoog geschroefd naar 1.1 bar, ik heb een air duct gemaakt zodat de motor meer verse lucht binnen krijgt en er is een short shift systeem onder gekomen. Een short shift is een systeem wat je schakelweg vele malen verkleint zodat je sneller kan schakelen. Ook heb ik een setje licht metalen velgen met vol slicks gekregen van Tim tuning. Na al die werkzaamheden had ik er het volste vertrouwen in dat ik toch zeker wel een 2:17 zou kunnen rijden…. Daar hoopte ik in ieder geval wel op.

Vrijdag om half 8 werd ik opgehaald en gingen we naar het circuit. De weersvoorspellingen zagen er goed uit, maar de praktijk bleek heel anders. Het miezerde waardoor de baan toch vrij nat begon te worden. Ik stond op mijn nieuwe vol slicks, maar op het laatste moment besloot ik toch om op de semi slicks weg te gaan. Gelukkig wilde Marcel en Werner van Tim tuning de banden wisselen waardoor ik me kon voorbereiden op de vrije training. De baan was in het begin vrij glad, maar na een paar ronden kon ik echt gaan knallen. Helaas werd de training vervoegd gestopt en kwam ik op een ronde tijd van 2:19. Iets wat niet heel slecht is, maar niet goed genoeg.

De kwalificatie wou ik wel op vol slicks weg, omdat theoretisch ronde tijden verbeteren als je op vol slicks rijd en opzichte van semi slicks. Semi slicks zorgen toch voor meer wrijving wat weer ten koste gaan van je snelheid. Nadeel is wel dat de banden goed op temperatuur gereden moeten worden voordat je maximaal grip hebt. Na een paar ronde zag ik een auto in de vangrail staan waar rook uit de motorruimte kwam. Daardoor werd het code rood wat betekend dat je de pits in moet. Na een half uur mochten we weer verder. Mijn banden waren flink afgekoeld wat ik goed merkte toen ik 2 keer in de ronde ging in de hugenholtzbocht. Uiteindelijk kwam ik op een rondetijd van 2:16!! Ik was door het dolle heen. Dat was zelfs beter dan ik had gehoopt. Je zal nu wel denken, wat een heisa over een paar seconde, maar je moet bedenken dat in de formule 1, 100 duizenden euro’s worden betaald voor enkele seconde verbetering in ronde tijd.

Helaas waren mijn ronde tijden niet goed geregistreerd waardoor ik achteraan in het startveld moest starten. Jammer, maar niets aan te doen. Ik merkte dat de auto een stuk sneller was en ik moest echt hard werken om hem op de baan te houden. Op het rechte stuk reed ik nou 188! Dat is best snel als je op een scherpe bocht aanrijd en je mag eigenlijk pas 70 meter voor de bocht remmen. Ik moest echt al mijn lef bij elkaar sprokkelen om dat te proberen. Uiteindelijk kwam ik op een ronde tijd van 2:15 uit. De tweede race had ik ook die ronde tijd en ik eindigde op een 28 en 27de plek. Niet slecht, want tijdens de training starte er 47 auto’s. Er zit in ieder geval flinke verbetering in ten opzichte van de vorige race.

Tijdens de vorige race wisten mensen me te vertellen dat ik met mijn kleine 5 nooit goede prestaties zou kunnen leveren, gewoon omdat hij er niet geschikt voor is. Ik heb hem gekocht als oudje die klaar was voor de sloop, hij presteert nou redelijk, maar een winnaar zou het nooit kunnen worden. Daar was ik best wel een beetje van geschrokken. Nou moet ik ze deels gelijk geven, want ik zou het een stuk makkelijker gehad hebben als ik een bestaande cup auto had gekocht. Maar de kick die je krijgt als je het voor elkaar bokst om door je eigen bedachte verbeterpunten 5 seconde van je rondetijden af te snoepen is niet te beschrijven.Ik zou dat dan ook voor geen goud willen missen Dus mensen,

Mijn 5 rules!!    

En we komen ook wel aan de top. Het duurt gewoon iets langer ;-)