racing days in Genk

Bo, van Rybo (uitdeuken zonder spuiten) had gevraagd of ik mee wilde naar de Racing days in Genk, een evenement waar vele race auto's zouden staan. In eerste instantie leek dat me super, maar na het weekend in Zolder bleek de 5 toch in erg slechte staat te zijn. Ik zou rijdend in de 5 naar Genk moeten gaan en ik twijfelde of ik uberhaupt aan zou komen. Na veel twijfelen had ik toch besloten om te gaan.

Ik vertrok Zaterdag om 7uur s'ochtens uit Haarlem. Al snel hoorde ik geluiden onder de auto vandaan komen die er niet hoorde. Toen ik even stopte bij een tankstation om te checken voelde ik dat er flinke speling op het linker voorwiel zat. Niet speling van een kapot lager, maar van een kapot fugee, kapotte stuurkogel of aandrijfas. Maar die had ik geen van alle bij en terug naar Haarlem gaan was net zover als doorrijden, dus besloot ik verder te rijden en er geen aandacht meer aan te besteden. Toen ik om 10:00 aankwam bij de Limburghallen en die fijne organisatie de poort niet open wilde doen, begon tot overmaat van ramp ook de temperatuur van de motor op te lopen. Maar ik was heelhuids aangekomen en ik hoefde me Zondag pas druk te maken over hoe ik thuis zou komen.

De show bleek meer voor drag racers, rally auto's en drifters te zijn en niet echt voor race auto's zoals mijn 5. En het was ook nog eens super rustig. De toeschouwers bleven weg. Buiten werden er drift demonstraties gegeven waar we een tijd hebben staan kijken. Op een gegeven moment kwam er een man op me af die vroeg of ik een keer mee wilde gaan driften. Een vraag waar ik natuurlijk geen seconde over na hoefde te denken. Op Zondag mocht ik zelfs een keer zelf rijden in een saloon stockcar. Dat is een auto zonder ramen, met de deuren dichtgelast en een balken frame rond de auto waarmee op een oval circuit gereden word. Het is daarbij de bedoeling dat je je medecoureurs van de baan beukt. Het driften bleek nog best lastig te zijn, maar wel echt super gaaf! En het is een goede les om de auto tijdens een spin onder controle te houden zonder in paniek te raken. Helaas is de 5 niet echt geschikt om mee te driften omdat het een voorwiel aangedreven auto is. Misschien wordt het tijd om een nieuwe auto op te gaan bouwen voor het driften......

De 5 begon op de terug reis steeds meer mankementjes te vertonen. Tot overmaat van ramp begon hij zijn koelvloeistof eruit te gooien zonder dat ik ergens een lek kon ontdekken. Marcel was zo vriendelijk om me op een Zondag op te komen halen met de aanhanger zodat ik niet nog meer kapot zou rijden. Dus rond een uurtje of 6 stond de 5 weer veilig in zijn garagebox.  

Marcel, bedankt dat je me kwam ophalen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb